*

2007-04-06
09:54:10

Låååångfredag!
18790-652

Åhh va jag tyckte att det var en tråkig dag när jag var liten..hände ju absolut ingenting. Inte så att vi inte fick leka eller så absolut inte, men man väntade ju på att det skulle bli Påskafton.

Här i Värmland går man Påskkärring på påskaftonen....vi gick inte förrän på kvällen nu kommer dom lite när som helst...helst när vi sitter och äter påsklunch!

Hemma hos oss åt vi mitt på dan, vi målade alltid ägg, min pappa var duktig på att måla så det blev mycket tid som las mer på äggmålningen...det var nästan synd att äta upp dom.
Vi är ju en stor familj och vad jag kommer ihåg brukade vi nog samlas allihop (nästan)

Sen när kvällen kom klädde vi ut oss, sen var det dax för godisjakt..vi gick i timmar kom hem fullastade med smaskens och en och annan krona fick man med!
Sen åt och åt man väl tills man fick ont i magen..ha,ha!

Jag och min ena syster började tidigt att rita påskbrev...köpebrev(fnys!) här var det konstverk som gällde....vi hade mängder som vi hade med oss ut.
Tror banne mig att det började ritas nästan direkt efter Jul, ha,ha! Nu får man ett köpt brev som det är målat lite lätt med en tuschpenna på...tråkigt tycker jag!

Hemma hos oss fick vi även godisägg på Maria bebådelsedagen...vi hängde upp strumpor på en stol vid öppna spisen, sen kom tranan och värpte.
Trandagen kallade vi det...nån annan som gjort så?? Den traditionen hade mamma&pappa med sig från Småland!

Nu ska jag dricka kaffe...vi hörs sen, kramen ♥


Kommentarer:
#1: Carola

Trandagen känner vi till här hemma då vi bor i Småland. Fint med traditioner. Den här bakgrunden måste du behålla. Gillade färgen. Kram

2007-04-06 @ 10:00:10
#2: Anki

Roligt att höra om olika traditioner. I vår familj målade vi aldrig äggen som skulle ätas. Kokade med lök någon gång för att få färg på dem. Vi målade däremot äggskal, alltså urblåsta ägg, som sedan fick hänga i riset. Men oj, vad det var jobbigt att blåsa ur äggen ur det minimala hålet.
Påskkramar!

2007-04-06 @ 10:02:14
#3: Helena

Ja, just det. Trist var den långfredagen. Och bara sorgmusik på radion. Inget kul på TV:n heller.
I Danmark är et så fortfarande, de har flaggan på halv stång idag. Första gången jag såg det åkte vi genom Danmark för att fira påsk på Lalandia. Alla hade flaggan på halv stång, så vi trodde först att Drottningen hade dött.
Kram Helena.

2007-04-06 @ 10:34:25
#4: Helena

Ja, det funderade jag också på men det är för att Jesus korsfästes :)

2007-04-06 @ 10:42:47
#5: Nalle

Vi målade aldrig ägg hemma när jag var liten.
Långfredagen var trist och är ff trist.
Den är verkligen låååååång.......
Kram

2007-04-06 @ 11:10:04
#6: Mumin

Trandagen var något nytt, har aldrig hört talas om det. Kul grej! Ja långfredag var ju så tråååkig som bara den när man var liten.......Ha nu en skön långfredag! Kram Mumin

2007-04-06 @ 12:28:41
#7: Åsa

Vilken kul berättelse och tillbakablick!
Men trandagen har jag aldrig hört talas om!
Solkram från mig!

2007-04-06 @ 13:39:41
#8: Gunnel

Nej trandagen har jag aldrig hört talas om....fast mormor och morfar bodde i Småland.

Här kommer påskgummorna på skärtorsdagen och någon eftersläntare på påskafton.

Vi målade också ägg hemma och åt god mat. Familjen bestod bara av fyra men pappa var egentiligen inte så mycket för traditioner. Det har jag nog ärvt lite av honom...men lite tradition vill jag ha

2007-04-06 @ 16:17:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: