*

2006-07-03
17:45:39

Skrivarcirkel.Cirkel nr 10
En gång för länge sen hände sig följande....Ninni läste på högskolan i Örebro. Hon veckopendlade varje vecka till denna stad.
Nästan alltid åkte hon tåg, utan några som helst problem!

Men just den här fredagen, slutade skolan tidigare, Ninni jublade, hon visste att det gick ett tåg tidigare, hon skulle få betydligt mer tid med sin vän än vanligt.
Glad i hågen knallar hon iväg med sitt pick och pack till stationen...vädret är lite blåsigt och kallt, men snart , snart ska hon vara hemma.

Hon löser sin biljett på stationen, köper en banan i kiosken, ringer till sin vän och talar om att hon minsann kommer hem tidigare.
Fixa nåt gott att äta och dricka så är du rar!!! Ninni står i snålblåsten och väntar på sitt tåg...Oslopilen ska hon åka med.....så dyker då tåget upp...äntligen är det dax att gå ombord.
Hon känner en speciell förväntan...tänk så härligt hon kommer att vara hemma två timmar tidigare än vanligt!

Hon kliver ombord, sätter sig i en kupe, slår upp sin bok, äter sin banan. Så börjar tåget gå...konstigt det går tidigare än vanligt tänker hon, nåja klockan går säkert några minuter fel!!

Hon njuter av sin bok och värmen i kupén...och där kommer konduktören. Ninni tar upp sin biljett och visar snällt upp den för konduktören.
Konduktören tittar på biljetten och han tittar på Ninni....och vart ska du resa då?? Konstig fråga...till Karlstad förstås........ja men varför sitter du då på det här tåget??

Ninni gapar av förvåning..ja men vart går det här tåget då??? Till Göteborg...vagnarna till Karlstad kopplades bort du klev på fel!!
Ve och fasa...vad göra....men , men stammar Ninni vad gör jag nu? Ja du får kliva av i Hallsberg, åka tilbaka till Örebro och sen vidare till Karlstad igen........tårarna stiger, dåligt med slantar har hon också.
Konduktören tröstar och säger att det ordnar sig nog...jag ska prata med dom i Hallsberg.

Den snälla konduktören följer med och berättar om Ninnis dilemma.....gubbarna på den stationen var tjuriga och snåla....dom ville inte alls ge den ledsna Ninni nån ny biljett.
Hon får väl skylla sig själv när hon är så dum och kliver på fel tåg!! Men den snälla han gav sig inte...Ninni fick en  ny biljett, hon fick till och med låna telefonen för att ringa sin vän.

Med tårar i hals och ögon snyftar hon fram att hon kommer att komma hem två timmar senare än vanligt istället för två timmar tidigare.
Hon skämdes för att hon inte kollat ordentligt, men nu var det som det var, hon fick snällt vänta på tåget till Örebro...gubbarna hade blivit snällare och bjöd på Te.

Ja så kom då tåget, hon fick tuffa tilbaka til Örebro...där en lång väntan började...tåget till Karlstad skulle inte komma än på länge.

Det kom till slut...hon kom hem till slut...vännen väntade på stationen.

Efter den gången läser Ninni alltid sina biljetter ordentligt och kollar ordentligt på dörrarna!!

Min första skrivarcirkelberättelse...nu går bollen över till Excessa.

Kommentarer:
#1: Excessa

Vilket paltt fall.. skulle kunnat hända mig med men jag har hittintills haft rätt mycket tur..
Men så himmelens Bra att det finns snälla konduktörer för man är inte alls dum för att man kliver på fel tåg.. förmodligen bara väldigt glad o förväntansfull att få komma hem 2 timmar tidigare.. o då kan det gå så där..
Bra skrivet!

Pinnen är upplockad.. o upp-lockad.. =o)

2006-07-03 @ 21:13:40
#2: Josephine

söt student :-) dumma järnvägsgubbar :-(
av misstagen blir man vis (förhoppningsvis ;-)

2006-07-03 @ 21:27:21

men vilken pannkaka. Idag berättade min svägerska att det var en familj som försökt checka in för att flyga på semester till Cypern. De var en dag sena. Snacka om att dra ner gardinen. Sånt ersätter inte försäkringsbolagen heller.

En gång missade jag connection-tåget då jag sulle hem från Umeå. Då fick vi åka taxi. Vi var flera som missat.

Vad fint skrivet. Hoppas att pinnen kommer till mig så småningom.

2006-07-03 @ 21:43:19
#4: Ninni

Tack va kul!!

2006-07-03 @ 22:22:42

Naaaa, stackars studenten!
Kände verkligen hur glad och förväntansfull hon var och hur ledsen hon blev... Bra jobbat!

2006-07-03 @ 22:29:54
#6: Ninni

Tack igen!!

2006-07-03 @ 22:31:56
#7: Anna

Du ÄR väldigt duktig på att skriva!! Du kom "tidigt" till göteborg**fniss**istället...

2006-07-03 @ 22:52:20
#8: Ninni

Jag lapar i mig berömmet som en katt som just fått grädde!!

2006-07-04 @ 07:14:31
#9: Alexandra

Vad snopet att kliva på fel tåg, har hänt mig också, fast pendeltåg - inte lika dramatiskt förstås...blev inte mer än en halvtimme som gick till spillo.

2006-07-04 @ 08:08:04
#10: Toker

Ah, vilket jobbigt misstag. Skönt att du kom fram till slut ialla fall.

2006-07-04 @ 08:56:52

Det gick visst inte som på räls den gången.

Jag tog rätt buss, men åt fel håll så jag kom för sent till en jobbintervju. Gissa om jag fick jobbet?

2006-07-04 @ 10:03:37
#12: Mette

Den var bra skriven!!

Jag har också råkat sätta mig på just ett Göteborgståg av misstag. I Alvesta... men hann inse innan tåget gick att jag satt på fel. Tack vare att en dam hade samma platsbiljett som jag... puh!

2006-07-04 @ 10:21:09
#13: ULLiS

Du är duktig på att skriva du Ninni. :)

2006-07-04 @ 10:53:20
#14: flasknosen

Nämen usch, vilken resa. Tur att det ordnade sig. Väldigt bra skrivet!

2006-07-04 @ 13:00:02
#15: gunsan

Härligt skrivet ... ... och jag kan känna panik pengar ... var är jag på väg... vad gör jag och vilken väg kommer jag hem på... tåg är ju ej alltid gångbart... buss tåg... taxi OK! vilken känsla när du kom hem... lite tröttare också än du tänkt från början.
Gen-väg är sen-väg är ett uttryck... passar lite här... och säg något som är enkelt... är det det så krånglar alltid något till sig eller hur?
LYCKA TILL med ALLT NU FRAMÅT... KRAM :)

2006-07-04 @ 14:43:45
#16: Ninni

Frk..nja du kanske inte fick det!!

2006-07-04 @ 17:05:07
#17: Monica

ojda kände jag liksom jag va med på toget,när jag läste din berättelse:-) ble helt stressa:-)

Tur att dom ble snälla mot dig dom på SJ :-)

2006-07-04 @ 19:03:41
#18: Annaa M

Sånt man minns! Har alltid tyckt den där Olle Adolphsson-visan om han som åker omkring fel i Sverige är så sorglig.

Gått på fel har jag nog aldrig gjort, men däremot blivit frånåkt...åh så nesligt! Igår stod vi faktiskt för en kort stund vid fel busshållplats men en framsynt son tog en koll till och vi hade gott om tid så det ordnade sig bra.

2006-07-05 @ 18:32:40
#19: Ninni

Så bra Annaa att det gick bra!! Jo min resa var snopen, men det är ju längesen nu!!

2006-07-05 @ 20:40:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: