*

2008-05-15
21:18:06

Sussetajm..
Ja snart iallafall! Igår fick vi ett liten "bok" från föreningen, vi fyller nämligen 50 år...Utsikten heter föreningen.

Ja det har ju inte alltid varit en bostadsrättförening. Vår viceordförande har bott här sen husen blev klara 1958.(han står för berättandet)
Här har hänt mycket under åren, kostnaden för husen blev 4,5 miljoner..undrar vad det kostar idag?

Här har brunnit några gånger nio gånger under femtio år, inte så farligt och inget allvarligt! Förutom 1985 då en omkom.

Folk har bränt hemma, det har odlats både det ena och det andra, sex hembränningsapparater har beslagtagits!!

En gång under -70talet var det en dam som skulle storstäda, hon skruvade bort ventilkåpan i badrummet tog duschslangen och spolade i ventilöppningen..vattnet forsade ner i lägenheten på bottenvåningen...oops!

Det har slagist sönder lägenheter, här har bott både kleti&pleti, förr var höghusen en skamfläck. Numera är det riktigt fint att bo här.Ja det finns mycket mer skrivet men det ska jag inte plåga er med..

När jag ser ner på Lillängsskolan där jag själv gått en gång i tiden, så tänker jag att det var väldigt synd att de tog bort den fina skogsdungen som fanns där (numera fotbollsplan) åhh va vi lekte där på rasterna, vi hade inte dom fina lekställningarna som finns där nu.
Men vi behövde inte dom, vi lekte i skogen..där fanns ju allt! Oj, oj nu lät det som jag var hundra år..haha

Nu ska jag nanna kudden, klockan ringer halv sex i morrn!

Kommentarer:
#1: Anonym

Jag börjar oxåtidigt imorgon redan halv sju Natti natti / Tingeling

2008-05-15 @ 21:25:38
#2: Kersti

Så kul när någon tar sig tid att samla alla berättelser. Jag gillar när det finns en historia om platsen där man bor. Så är det här där jag bor. Och jag har också en lång historia i föreningen, mina barn är femte generationen som bor i den. Inte så vanligt i Stockholm. Kram

2008-05-15 @ 22:38:14
#3: Annelie

Så kul att få en bok om ursprunget av lägenheterna.

Lustigt att du nämner din barndoms lekar i skogen. Jag och sambon(Micke)talade just om så annorlunda lekarna var förr, så mycket roligare man faktiskt hade. Undrar om nedfallet började med alla mobilerna. Jag tror faktiskt det.

Nu ska allt kosta pengar, förr var man glad om man hade ett roligt spel.Eller när man hehla kvarteret lekte röda vita rosen, oavsett ålder. Det var tider det =)

Ja jag är inte heller lastgammal..42 år =)men när man tänker efter så har utvecklingen gått väldigt fort, och i mina ögon inte till något bättre vad gäller mycket.

Ha en fin kväll/kram

2008-05-15 @ 22:53:43
#4: Junitjej

Tack Ninni! Visst är det något särskilt med svartvita foton? Landskapsbilder och blommor ska vara i färg, men porträttbilder är väldigt fint i svartvitt.

2008-05-16 @ 06:38:19
#5: Anna

Intressant...att samla tidens gång och minnen.

2008-05-16 @ 07:00:13
#6: Anna

Annelie har fått "hicka" :D



Önskar en trevlig helg..ta hand om dig gumman! (kram)

2008-05-16 @ 08:10:18
#7: Mumin

Oj då det verkar vara ett litet "chigago" som varit där:)) men det där med hembränningen behövde dem ju inte slutat med ha ha. Ja tänk att du är så gammal Ninni att du längtar tillbaka till skogen och den vilda leken....men det är ju så det är...när man blir äldre så kommer ju minnet fram ännu mer och man minns det som var trevligt och har kastat det gamla över axeln.....så tänker jag i alla fall. Nä nu får du ha en go fredag vännen! Kram på dig! Mumin

2008-05-16 @ 09:06:09
#8: My

Vilken historia du!

Och skönt att sluta tidigt, då får du njuta av lååång ledig helg! Kram

2008-05-16 @ 09:08:13
#9: Pyret

Vad roligt att få en sådan historiebok! Och tänk vad områden kan ändras, från skamfläck till tjusigt. Det är samma där jag kommmer ifrån.

2008-05-16 @ 10:52:43
#10: Gunvor

Hoppas du har snöfritt! Det har inte jag!Kram!

2008-05-16 @ 12:05:07
#11: Nalle

Va roligt att få historien om huset nedtecknad sådär:) Inte alla som får.

Ha en fin fredagskväll Kram Nalle

2008-05-16 @ 17:25:31
#12: Monica

Men så roligt att få lite historia från stället man bor på. Undra just vad hon i badrummet tänkte på s



Tyvärr blir det väl en kylig helg vi har framför dig - jag ska jobba så mig "stör" det inte på samma sätt som då man är ledig.



Kram

2008-05-16 @ 18:33:37
#13: Gunnel

Ta bort skog och bygga lekställningar..hm...skogen är ju världens bästa leksplats

2008-05-16 @ 19:59:40
#14: Ulrika

Har hänt en hel del där du bor med andra ord..men det är säkert inte unikt, har nog hänt minst lika mkt på andra ställen men ingen har varit klok nog att notera det på samma vis. Måste ju vara både rogivande o ibland "skrämmande" att läsa om husens historia.

Trevlig helg!

//Ulrika

2008-05-16 @ 20:07:17
#15: Margaretha

Jo du....visst ser Frank rolig ut när han hänger där i dörrhandtaget....men det värsta är att han faktiskt får upp dörren om den är olåst....

I går höll han på att försvinna , men som tur är vaknade mitt sjätte sinne i sista minuten,.,..

Kram

Margaretha

2008-05-16 @ 20:33:10
#16: Inga M

Jag var igår i Skoghall faktiskt! Vi var inne på brandstationen och pratade med gubbens vän och lumnparkompis L som jobbar på brandkåren. Vi var inne och fikade och pratade bort en stund. Han berättade hur han fick ut en uggla ur en skorsten! Vi skrattade så vi låg över bordet. Sedan berättade han om dotterna som snart är färdig polis. Jag ska visa bilderna på bloggen snart. I morgon kanske.



Ha en bra helg!

2008-05-17 @ 00:38:59
#17: Ullis

Tro va du hittar på en lördag som denna då? ha det så bra! Kramis

2008-05-17 @ 08:49:53
#18: IKA

Hej hopp i stugan!



Hoppas att allt är bra med dig. Javisst är det tråkigt när de tar bort våra gamla byggnader. Andra länder har insett deras kulturvärde tidigare än vad vi svenskar har gjort och därför har vi gått miste om många fina K-märkta byggnader. Men som ordspråket säger - Sent skola syndare vakna..S



Ha det bästast tösen

Kramizzz /IKA

2008-05-17 @ 10:30:12
#19: Helena

Vad kul att de gjort en bok om era hus.

Extra roligt när du bott i närheten sen du var barn.

Ha en härlig lördag vännen!

Kram

2008-05-17 @ 10:56:44
#20: Monica

va kul med historia , hahaha tur man aldrig har kommit på att storstäda ventilerna hahahaha

2008-05-17 @ 22:34:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: