*

2007-01-17
20:39:27

Annisa undrade!
Om vår inskolning! Så här gör vi...först tar vi kontakt med familjen som fått plats..ja vi har träffat dom på en träff under våren där alla som söker plats är välkomna på!

Sen väljer vi ut dom som verkligen är intresserade av ett kooperativ och som förstår vad det innebär!

Dom som är utvalda, får ett inskolningsschema, får reda på vem som ska skola in deras barn. Så första träffen med barnet blir i deras hemmiljö, där är dom trygga och får visa sitt rum. vi fikar och pratar i lugn och ro, föräldrarna får ett papper att fylla i om barnets matvanor, sovvanor, allergier osv.

Vi har skrivit ett brev där vi talar om hur det funkar hos oss, rutiner osv! vi berättar vad som är bra att ha med i klädväg, att låta barnen ha med gosedjur, napp etc!

Sen dag två besöker barnet oss i en timme...föräldrarna får inte vara med i verksamheten utan sitter i en soffa under hela inskolningstiden.
Vi bjuder på kaffe är dom flera så sitter dom där och pratar och lär känna varandra. Vi lockar med oss barnet därifrån, vi försöker att ha det lugnt kring barnet den första tiden så alla barn är inte inne!

Vill barnet bara vara hos sin förälder så är det okey, då tar vi med lite grejer till soffan, men för det mesta vill barnet gå på upptäcksfärd!

Ja så fortsätter vi så i några dagar, ökar på tiden lite grann...går allt bra så låter vi föräldern gå iväg en stund, men vi är noga med Hej då!

På femte dagen brukar barnet äta lunch...sjätte vila...allt det är är ju individuellt! dom tre sista dagarna brukar barnen vara helt själva hos oss, fast bara korta dagar, typ nio till två.
Sen brukar det gå bra att köra normalt schema efter det!

Ja visst gråter en del barn, men oftast bara en liten stund, en del är aldrig ledsna, men då oftast kommer det ett litet bakslag efter ett litet tag!

Ja så gör vi, ja inskolningen varar i fjorton dagar! ♥

Kommentarer:
#1: Anonym

jag vill inte ha så ont jag heller men jag kan inte operera bort något får då kan jag ju inte få barn och det vill jag ju ha nån dag.
Men när jag fått barn så funderar jag på att göra det så jag slipper detta onda..

2007-01-17 @ 21:13:44
#2: Ninni

Hoppas du inte missförstod mig..jag menade inte att DU skulle göra det!

2007-01-17 @ 21:29:19
#3: Anonym

ingen fara gumman . jag menade inte det jag förstår vad du menade,.,, Ingen fara allt är lugnt.

2007-01-17 @ 21:31:22
#4: Humla

Hej Ninni, vilken varsam och bra inskolning ni verkar ha. Ja inte för att den är särskilt våldsam här heller *asg* men Siri har varit galen i dagis från dag ett och vi har knappt behövt skola in henne. Enda gångerna hon gråtit är när vi har hämtat henne ibland... det känns ju kul. ;-) Vi har alltid fått slita henne därifrån helt enkelt... och vi har ingen anledning att tro att det skulle bli annorlunda för lillebror nu när han ska börja i februari. Spännande är det i alla fall!

2007-01-17 @ 22:22:50
#5: Nalle

Det låter exakt som vi gjorde när jag jobbade med barn, bortsett från att vi inte kunde välja familjer och barn, eftersom det var kommunalt.

2007-01-17 @ 22:58:14
#6: Junitjej

När får du tillbaka din header?
Ha en bra torsdag! Snart är det fredag!

2007-01-18 @ 06:28:53
#7: Ninni

Humla, är det redan dax för Folke...det går undan, visst är det härligt när barnen trivs!

Nalle...ja visst är det en bra inskolning!

Juni...det undrar jag med!

2007-01-18 @ 06:59:27
#8: Anna

Men va mysigt det låter? Här slänger man mer eller mindre in ungarna..alla är ju inte mogna direkt att gå på dagis men kanske är tvungna p.g.a jobb & dyl.
Va väl det man visste att Ninni va en " goo tant" på dagis åt ungarna ;)...
Ha en bra dag idag & kramen på dig

2007-01-18 @ 07:24:39
#9: Tina

När jag inskolade min yngsta dotter som nu är 9 år, ville hon vara kvar själv första dagen redan, så det blev över en lunch, andra dagen sov hon lunch där....
Inte alla som har det så enkelt vill jag lova men jag var oerhört glad eftersom jag har två äldre barn som tog tid på sig att inskolas. Tänk så olika det kan vara.

2007-01-18 @ 08:06:05
#10: Annisa

Tack Ninni!
Jag märker verkligen skillnaden, hur kan det va så olika?
Inget hembesök, inget papper om barnets matvanor, sovvanor (vilket borde va jätteviktigt)etc, all information sker muntligt på själva inskolningen. Och hur ska fröken kunna hålla reda på det?? Där är ju massa barn.
Ingen sovning på inskolningen.
Inte ens för de barn som har smidig inskolning lämnar 9-2, det är max 2 timmar.
Jaja, där ser man olikheterna.
Vem bestämmer hur det ska gå till? Respektive dagis, fröknar, eller finns det riktlinjer "uppifrån"?

2007-01-18 @ 08:24:38
#11: Tania

Så var inskolningen när jag skolade in mina barn med.Lugnt och fint ochjag beundrar er som orkar jobba på dagis dessa dagar när de är så många indragningar

2007-01-18 @ 14:42:17
#12: Marita

Känner igen inskolningen både från eget jobb och när barnen började på förskola. Men min dotter funkade inte med inskolningsschema alls. Hon grät oavbrutet i tre veckor. Inte så att det blev lugnare när jag gick utan hon fortsatte till jag kom tillbaka. Mycket jobbigt var det!

2007-01-18 @ 20:18:35

I like your website alot...its lots of fun...

2010-01-19 @ 14:02:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: