*

2006-09-02
10:44:47

Mycket tankar!
Jag funderar mycket för mycket ibland. Mitt motto är ju att leva i nuet...men ibland spricker det så in i bängen.

Nu snurrar det i huvudet, jag tänker mycket på min son, han fick förlängning på provanställningen...gud va knäppt bara en månads provanställining till att börja med...sen ytterligare en månad.

Nu ska dom börja jobba skift, det betyder att han börjar halv sex ena veckan och klockan ett andra veckan! Min son har ännu inte tagir körkort detta betyder att han inte tar sig till jobbet när han börjar såå tidigt.
Nästa vecka löser det sig...då bor han hos en kompis i stan, sen är det ju sen vecka veckan därpå...men hur tar han sig hem när han slutar tio???

Om vi bara visste om han får jobbet så skulle vi ju kunna börja jaga lägenhet...men vi vet ju ingenting! Och var finns det lägenheter??
Ja nu får han börja plugga teori så det skriker om det...men hur lätt är det att få uppkörning och han har inte gjort halkbanan ännu, den får han inte göra förrän han har klarat vissa delar av teorin.

Ja det kommer att lösa sig....men jag grubblar och grubblar. Sen vill jag ju inte vara en curlingmamma, han måste ju fixa detta själv han är ju ingen barnunge!

Nog om detta nu går jag och blåser håret...ska blåsa bort lite tankar!

Kommentarer:
#1: Nalle

hoppas att allt löser sig till det bästa

2006-09-02 @ 11:28:57
#2: Emily

Hej! Allt bra? Nu har jag fixat till bloggen lite, men det är litet fel =( Min profilbild, kalender och det som står till vänster har hamnat längst ner på sidan. Kan du kanske hjälpa mig och beskriva hur jag ska få upp det? Ha en trevlig lördag!

2006-09-02 @ 12:16:58
#3: Snurran

*Känner igen det där* !

2006-09-02 @ 12:58:55
#4: Ninni

Åhh va skönt jag är alltså inte ensam!

2006-09-02 @ 13:32:14
#5: Therese

Att grubbla över sin ungar tror jag aldrig går över. Spelar liksom ingen roll att dom inte är några barnungar. Att du finns där i bakgrunden räcker, han måste, precis som du skriver reda ut det mesta själv. Sen kan man hjälpa till och komma med goda råd. Stor del av min sommar gick åt att greja med H gymnaiseintagning. Hoppas han snart får ett besked, får man förresten göra så med anställningen? Ställer mig lite frågande till hur kollektivavtalet ser ut? Tror inte att man kan göra så, tycker det låter lite galet faktiskt.

Stora kramar och jag håller tummarna för att det löser sig för C, krama honom också från kussifinen.

2006-09-02 @ 13:45:00
#6: caroline

ja det där med att ta sig till jobbet är inte det lättaste Innan jag tog körkort jobbade jag till 5 på morgonen ibland och då fick mamma eller pojkvännen rycka ut och hämta devar ju mindre nöjda kan jag ju säga. Vad är det för jobb din son har föresten?

2006-09-02 @ 14:15:01

Det kan verkligen vara trixigt det där. Hur som helst, så här säger lagen om anställningsskydd LAS.
En provanställning används vid nyanställning och får enligt LAS vara i högst 6 månader. Gällande kollektivavtal kan (inte nödvändigtvis alltså) tillåta längre provanställningstid.
Nu kommer det något viktigt att hålla ögonen på.. Om arb.givaren eller arb.tagaren inte vill att anställningen ska fortsätta MÅSTE exempelvis arb.giv, i det här fallet lämna besked senast när provtiden går ut. Ges inget besked (skriftligt röstar jag på) övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

2006-09-02 @ 14:45:04
#8: MyyZz

Du vet .. inge bra o bo på "landet";-) Det löser sig säkert.
Men enmånads provanställningar tycker jag låter som rena fåneriet.

kramen

2006-09-02 @ 15:46:44
#9: Anna

Vilket dilemma? Först att han fått jobb 1 mån? Så där gör dom vettu för att slippa betala..kostar mindre för ett företag att göra så..(facket säger nej!)Hopplöst för unga idag att starta nåt "eget"..svårt m jobb&lgh.. Sen körkorts biten vad kostar det inte att ta det idag? Man måste ju samla på sig hur mkt som helst för att ha råd?Ha råd att ha bil t ex?? Ja inte är det lätt..jag har börjat själv att tänka på när min son ska ta körkort o s v...man får ju panik,så jag förstår dig till fullo!! Ni får väl ta en vecka i taget...se hur det löser sig? Ingen roöig sits...Kram på dig mitt i allt elände ;)

2006-09-02 @ 16:00:11
#10: Ninni

Tack för alla svar....jag vet att dom inte är överförtjusta i facket på det jobbet, men för det måste dom ju följa vissa lagar.
Jag känner arbetsgivarna....dom är jättetrevliga och goa!
Nå allt löser sig så småningom!

2006-09-02 @ 16:19:32
#11: svartvitan

Jag avundas inte de unga idag. De har det inte lätt. Anställningarna är ofta provanställningar projektanställningar och dylikt. Hur fungerar kollektivtrafiken där ni bor? Här är det inte så utbyggt. Vi måste ha bil. Här har nästan varenda kotte körkort. Vår dotter fick ta körkort i gymnasiet och fick en del sponsrad. Bra va´

2006-09-02 @ 16:20:37
#12: Ninni

Det går bussar...men han måste åka in tills tan först sen stadsbuss till jobbet.
Finns inte en chans att vi får det att gå ihop, tror att bussarna börjar gå vid fem!

Nu ångrar jag att jag inte låg över honom med piskan lite mer för då hade han nog haft körkortet redan!

2006-09-02 @ 16:26:58
#13: Pia

Alla de där tankarna du har har man haft många gånger om och fortfarande. Är man mamma så är man hela livet, trots ungarna växer i höjden och kan ta ansvar själv.
goddi goddi o välkommen in till mej senare.. kanske jag visar en liten resa från här och just i nuet. Lovar inget.. kommer kanske inte förrän efter helgen. Tjingeling o en trevlig lördag

2006-09-02 @ 19:16:50
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: