*

2006-08-15
07:56:08

Morrn!
Var borta från bloggen igår för vi bytte bredband..men jag hade tur det blev inget glapp! Nu får vi se om det går lite fortare i fortsättningen.

Ja bloggen kan ju krångla ändå! Och ja jag har sovit alldeles utmärkt i natt också.

Var det nån som såg programmet på fyran igår vid nio...tror det hette magiska steg eller nåt sånt. Det var så intressant det handlade om en tjej som blev totalförlamad när hon var sju år.

Hon skulle aldrig kuna röra sig eller gå igen, sen fick dom kontakt med en man som höll på med Mental träning.
Han lärde henne att programmera om hjärnan...vi fick följa henne i ett halv år, på slutet kunde hon få upp en mugg till munnen, hon kunde resa sig upp, stå själv gå några steg med hjälp och cykla på en speciell motionscykel....det var helt fantastiskt!

Hennens muskler gick från att vara helt förtvinade till att bli brukbara igen!

Kommentarer:
#1: Snurran

Nej, såg det inte ..men spännande ! Jag tror på sånt där...

2006-08-15 @ 08:27:27
#2: ULLiS

Jag såg det! Himla intressant program. Så häftigt hur kroppen / hjärna kan fungera. Jag trodde aldrig att det skulle funka. Har ju precis läst om centrala nervsystemet osv, trodde att det var helt kört om det var sabbat. Men det ligger nåt i att vi "bara" använder en liten del av vår hjärna. Den har nog mer kapacitet än vad vi tror. Ha en bra dag! Kram kram

2006-08-15 @ 08:38:34
#3: Miafia

Nu är jag tillbaks lite... hade några inlägg å ta igen!
Ha en bra dag! Jag är hemma med en förkyld Hanna idag.
Kram

2006-08-15 @ 08:41:13
#4: LoX

Jag såg delar av programmet och jag tyckte att de var så modiga att tag i sin livssituation. Jag lever ett liv med smärta då jag har foglossning, och det krävs mental styrka att koppla bort smärtan och passiviteten och röra sig i små steg.

Nu vill jag inte jämföra hennes livsavgörande första steg på elva år, med mina hasningar. :-) Jag vill, med stor beundran, lyfta fram hur stark kvinnan är.

2006-08-15 @ 08:59:33
#5: Nalle

Jag såg programmet. Så underbart att se hennes framsteg. Sådana program berör mig mycket. Livet är hårt mot en del av oss. Mental träning tror jag mycket på, dock hjälper det inte alla.
Flickan på TV var ju totalförlamad, så jag kan inte på något sätt jämföra mina kroppsliga problem med hennes,nej absolut inte, men jag vet hur det känns när kroppen sviker, och att leva med smärta och kraftnedsättningar.
Det var beundransvärt att se henne kämpa.
Vi fick dock aldrig se om hon lyckades fullt ut att
kunna gå och röra sig igen. Därför hoppas jag på en fortsättning av filmen.
Ha en trevlig dag Ninni !

2006-08-15 @ 10:05:17
#6: Anna

Nää 17 oxå det missa jag? Jobbade igårkväll men såg en snutt av ett annat program som handla om en tjej utan ben...dom är fantastiska!! Ha det gött idag bruttan ;))

2006-08-15 @ 10:25:00
#7: Anki

Jag såg inte programmet, men är intresserad av sådant. Har du gått någon utbildning inom området mental träning?

2006-08-15 @ 17:12:47

Det är så intressant att få följa människor i dokumentärer. Kropp och själ är ju ett. Tänk att man fortfarande inte jobbar efter den kunskapen inom sjukvården.

2006-08-15 @ 17:23:05
#9: Junitjej

Vad skönt att du kan sova gott om nätterna igen! Glad för din skull! Nä, jag såg inte programmet på fyran igår. Synd att jag missade det! Svar angåenende mitt klassrum:
Svar till Ninni: Jag har tagit med mig lite småsaker hemifrån, som jag har inrett klassrummet med, såsom ljusstakar och ramar. Men annars så är klassrummet väldigt nytt. Det stod klart i december -04, så det är verkligen fräscht. Gardiner har vi tillsammans beställt. Jag fick vara med och bestämma vilken soffa jag skulle ha i klassrummet. Det är så härligt att ha fina lokaler att jobba i. Barnens bänkar är nya och även hurtsarna. Vi fick beställa nya möbler, då klassrummet stod klart. Jag ville då ha en pulpet istället för en kateder, eftersom man sitter ner så lite ändå under dagen. Det är först när eleverna har gått hem, och då kan jag lika gärna sätta mig vid en av barnens bänkar eller så går jag till arbetsrummet.

2006-08-15 @ 17:30:26
#10: Ninni

Nalle....det spelar väl egentligen ingen roll hur man har ont, du har det jobbigt på ditt sätt, jag skulle inte vilja ha ont jämt!
Jag vill också ha en fortsättning!
Anki, ja jag har läst mental träning...våldigt intressant dessvärre har jag glömt mycket men jag har ju alla böcker kvar!

Svartvitan...ja varför??

Junitjej, ja det måste vara inspirerande att få jobba i så fin och glad miljö!

2006-08-15 @ 19:06:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: